Het duurt nog wat langer voordat de Nieuwe Sluis in Terneuzen helemaal af is. Het eerste schip vaart niet in 2023, maar eind 2024 door de Nieuwe Sluis. Oorzaken van de vertraging zijn corona, nieuwe PFAS-regels en de vondsten van 'onbekende objecten' in de grond.
Oorspronkelijk had de Nieuwe Sluis in maart 2022 opgeleverd moeten zijn, dat werd verzet naar 2023, nu schuift de opleverdatum dus nog een eind verder. Toch vordert de bouw van de Nieuwe Sluis gestaag: Passeer je de sluizen op dit moment, dan kun je al een idee krijgen van hoe het er uit gaat komen te zien. 'Voordat de Nieuwe Sluis operationeel is, moeten er nog werkzaamheden gebeuren', valt te lezen op de website van de Nieuwe Sluis, 'na de afwerking volgt nog een periode van intensief testen, oefenen, trainen en opleiden. Ook moeten de landtongen nog worden verwijderd, om de in- en uitvaart van de Nieuwe Sluis mogelijk te kunnen maken.'
Corona, vondsten en PFAS
Net zoals bij zoveel projecten, liep ook de bouw van de Nieuwe Sluis vertraging op door coronamaatregelen de afgelopen jaren. Er konden minder mensen tegelijk in de bouwputten werken en minder personeel kon worden ingezet bij onderhoud van bijvoorbeeld machines en materieel. Niet alleen corona, ook de vondst van onbekende objecten in de grond gooide roet in het eten: er werden restanten van oude gebouwen en oude infrastructuur aangetroffen. Deze moesten eerst verwijderd worden en dat zorgde voor oponthoud. En dan heb je nog de nieuwe regelingen rondom PFAS: Er moest meer grond en baggerspecie worden afgevoerd dan van te voren was ingeraamd.
Extra kosten
Het uitstel van de oplevering brengt ook extra kosten met zich mee. Over de hoogte van het bedrag en wie daarvoor op zal draaien, is nog niet genoeg duidelijkheid. 'De verdeling van de extra kosten zal worden besproken tussen Vlaanderen en Nederland.'